W168 Mercedes Benz A Klasse koplamp herstel


unnamedDe koplampen van onze baby benz uit 1998 zijn erg dof geworden. Onze garage waarschuwt al een paar keer dat de Benz mogelijk niet door de APK zal komen. De garage kan ze polijsten, maar dat kost dan ongeveer 75 euro per lamp. Na het lezen van wat blogs en kijken van youtube filmpjes was ik van mening dat ik het ook zelf wel kan.

Vandaag was het zo ver. Ik had nog schuurpapier P600 liggen en heb bij de Brezan P1000 gehaald. Bij de Gamma en Praxis gaan ze niet verder dan korrel 600. Ook heb ik een busje 2k transparante lak gehaald van Motip. Thuis had ik nog wat commandant cleaner 4 liggen en een polijst borstel voor mijn accu boormachine.

De lampen heb ik goed schoon gemaakt en de randen van de carrosserie afgeplakt om beschadiging van de lak te voorkomen tijdens het schuren.  Vervolgens heb ik de lampen goed nat geschuurd met P600. Daarna opnieuw goed nat met P1000. Na het schuren zijn de lampen heel dof als ze opdrogen. Dat ziet er ernstig uit, maar dat hoort. Aan de hoeveelheid gelige emulsie die van de lampen komt kan je redelijk zien of je voldoende geschuurd hebt.

Na het schuren heb ik, bij gebrek aan P2000 papier, de lampen gepolijst met Commandant cleaner 4. Vervolgens met alcohol gereinigd en goed afgeplakt met opengesneden plastic zakken. Na het afplakken heb ik beide lampen met ongeveer 3 lagen blanke lak ingespoten. Doe de lampen om-en-om omdat de hoeveelheid lak in de spuitbus niet ruim bemeten is. Je wil beide lampen een redelijk gelijke coating geven voordat de lak op is.

Het eindresultaat mag er zijn. De lampjes zijn weer prachtig transparant, en zo als de buurman zei, de auto lijkt weer 5 jaar jonger.

Wat ging goed?

  • Het schuren voelt niet prettig omdat je de lampen er doffer van ziet worden, maar als je het goed en gelijkmatig doet, en niet te hard op het schuurpapier drukt dan gaat het prima.
  • De 2k blanke lak voelt harder aan dan gewone verf. De tijd moet uitwijzen of het ook echt harder is.
  • Het eind resultaat is erg goed. Mijn lampen waren erg geel en troebel, en nu zijn ze weer als glas. Een enorme verbetering die je duidelijk ziet. Ook in het donker geven de lampen meer licht.

Wat kon beter?

  • Bij het afplakken van de koplampen had ik meer plastic moeten gebruiken om de hele motorkap en voorruit te bedekken. Tijdens het spuiten met de lak ontstonden best wel wolken lak, en ik kwam er te laat achter dat er wat op de ruit en motorkap was neergekomen. Daardoor had ik later extra werk met de commandant om het er weer af te poetsen. Als uitbouwen van de lampen redelijk eenvoudig is, dan zou ik dat zelfs overwegen om zeker geen lak op de auto te krijgen.
  • ik kwam precies uit met de spuitbus lak. Een volgende keer zou ik denk ik een grotere bus kopen.
  • na het spuiten en tijdens het drogen van de koplampen is er water op gekomen. De lampen waren toen al droog maar nog niet uitgehard, maar omdat de auto in de zon stond waren er toch wat waterkringen in de lak waarneembaar. Dat zie je pas van heel dichtbij, dus niet echt storend, maar het kan beter.
Advertisements
Explore posts in the same categories: Repairing stuff

2 Comments on “W168 Mercedes Benz A Klasse koplamp herstel”

  1. Leo Says:

    Wat goed dat die reflectie aan de onderkant staat, zo kun je elke keer weer wat leren een meenemen naar de volgende reparatie/klus


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s


%d bloggers like this: